maandag 28 januari 2013

Van wie zijn toch die boodschappen? (3)

Na alle boodschappen gedaan te hebben kwam ik bij de kassa. De kassiëre was een jongedame van ongeveer 20 jaar oud. Ik besloot weer eens een poging te wagen om te kijken of de kassiëre wist hoe het balkje heet dat men op de lopende band achter de boodschappen legt. Ik heb dit al eerder gedaan. Tot op heden heb ik nog geen goed antwoord gekregen. Ook niet tijdens verjaardagen. Men weet het niet, terwijl wij dit balkje dagelijks gebruiken bij de kassa.  Kijk maar eens naar die andere artikelen met dezelfde titel. Alle artikelen over het beurtbalkje hebben als label "winkelen' (zie linker menu).
Ik deed een poging richting kassiëre. "Dag. Weet je hoe dit balkje officieel heet?" vroeg ik aan de kassiëre. Ik stond al klaar om te horen dat zij dat natuurlijk niet wist.
"Ja hoor", antwoordde de kassiëre, "dat heet een beurtbalkje". Men kan het ook nog distributiebalkje noemen.
Verbaasd keek ik naar de kassiëre. "U bent de eerste die weet hoe dit balkje officieel heet", reageerde ik verbaasd richting kassiëre. "En dat men het ook distributiebalkje mag noemen wist zelfs ik niet. Hoe komt u aan die kennis?"
"Oh", antwoordde de kassiëre, "dat is heel eenvoudig. Dat heb ik geleerd tijdens mijn inburgeringscursus". En ze glimlachte vriendelijk naar mij.
In opperste verbazing ging ik huiswaarts. Zo zie je maar dat de inburgeraars ons nog een lesje kunnen leren over onze eigen Nederlandse taal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten